Elk einde is een nieuw begin

Na veel wikken en wegen hebben wij besloten de huidige baan af te bouwen en helemaal opnieuw te beginnen met een nieuw baanplan met een nieuw besturingstechniek. Maar nog wel met het oude vertrouwde Koploper programma van pahasoft.

Voordat we meteen beginnen met het nieuwe wil ik toch even afsluiten en een laatste blik werpen op de huidige baan. De baan was mijn inziens erg leuk en had veel uitdagingen. Daarnaast was het erg leuk om naar te kijken qua afwisseling in de treinen. Helaas had de baan ook zijn minpunten. Waaronder het vaker stilvallen van treinen. Het slecht bereikbaar zijn van cruciale delen van de baan. en de hoeveelheid scenery dat gebouwd moest worden. Dat laatste kan ook een kans zijn. Maar voor ons voelde dat toch als een struikelblok om daar ook echt mee te beginnen.

Het baanplan was erg leuk vooral omdat wij onze baan altijd vanuit een rijdende vitrine benaderen. Er moet veel te zien blijven en de afwisseling van treinen is een belangrijk punt hierin.

Het baanplan tot einde 2020

Het onderste deel van het baanplan was zichtbaar voor de toeschouwer en het achterste deel wat uit het zicht. Hierdoor leek het alsof de treinen langer onderweg waren voordat ze weer terug in het station kwamen.

Het station

Voor het volledig afbouwen van de baan heb ik nog een aantal rondes gereden met de verschillende treinen. De laatste trein die nog op de baan stond was de DE-1 van Artitec. Die hieronder in de video het resultaat.

De DE-1 van in zijn laatste rondes

Nieuw begin

Voordat we echt besloten hadden dat we zouden gaan slopen hebben wij meerdere baanplannen bekeken en ingetekend. Met als resultaat het baanplan wat je hieronder kunt vinden.

Het bovenste deel

Hierboven zie je het bovenste deel van de baan. Dit is het deel dat zichtbaar is voor de toeschouwer. De baan bestaat uit twee delen. Het bovenste deel van het plan is voorbestemd aan de treinen en het onderste deel (het blauwe deel) voor de trams.

Zowel de treinen als de trams zullen gebruik maken van de keerlus onderaan het baanplan. Daarna keren ze terug op hun eigen deel van de baan.

Als schaduwstation hebben we het volgende plan bedacht

Onderste deel, het schaduwstation met keerlus

In het schaduw station kunnen weer trams als treinen komen. Het meerendeel van de trams zal zich bovengronds proberen te pandelen. Maar het kan ook voorkomen dat ze af en toe via het schaduwstation een keerlus nemen. Dit omdat we de af en toe van materieel willen wisselen wat in het zicht is.

De treinen zullen zich altijd via dit schaduwstation bewegen. Hierdoor is de doorstroom van treinen hoger en kan kunnen we meer treinen huisvesten.

De aansturing

De aansturing blijft qua software hetzelfde als de bestaande baan. Dit is het programma Koploper van PaHaSoft. Hiermee hebben wij al zo veel ervaring dat we voor nu de overstap nog niet gaan nemen. Wel houden we er rekening mee dat het ooit mogelijk moet zijn. Hiervoor hebben wij wel gekozen voor een nieuwer/uitgebreider baantechniek, namelijk VPEB Dinamo. Met Dinamo hebben we de mogelijkheid om zowel analoog als digitaal door elkaar te rijden. Dit geeft ons meer vrijheid en kunnen we ook, bijvoorbeeld trams die moeilijk te digitaliseren zijn ook in te zetten in de dienstregeling.

Daarnaast beschikt Dinamo ook over een OC32, een OC32 is een elektronische module voor het aansturen van diverse onderdelen op de miniatuurwereld. Hier moet je denken aan wissels, seinen maar ook aan straatverlichting of verlichting in huizen. Met de OC32 heb je bijna onbegrensde mogelijkheden.

Spelen is leren, leren is spelen

Om zo’n omschakeling te maken van Fleischmann Twin-Center naar Dinamo moeten er wel een aantal stappen genomen worden. Dit gaat in ons geval met vallen en opstaan. Gelukkig zijn we redelijk technisch onderlegt waardoor we snel kunnen schakelen en met de hulp van een aantal leveranciers vanuit de modelwereld, waaronder Domburg Train Support komen wij stapje voor stapje steeds verder.

Om die techniek eigen te maken zijn we begonnen met een testbaan. Eerst een rechte rails met daarop een digitale en een analoog trein. Gestuurd via de RM-U en de TM-44.

Hier een kleine pandel met de Class 66. En hieronder een foto van een nieuwe NS V188 L5

De volgende stap is het begrijpen en inregelen van een OC32 om seinen en wissels te bedienen.

Hierover meer een volgend blog.

terug